2013/04/28

Co pić, żeby najlepiej nawodnić organizm?

O wodzie mówi się wiele. Jedni mówią, żeby pić przegotowaną, inni butelkową, a jeszcze inni, że lepiej pić soki.


Co pić, żeby najlepiej nawodnić organizm?


Ale jak to właściwie jest z tą wodą? Warto ją pić czy nie?




Organizm dorosłego człowieka składa się z 60% wody, natomiast dziecka z 75-80%.

Mówi się, że bez jedzenia człowiek wytrzyma nawet miesiąc, natomiast bez wody zaledwie kilka dni.

Jaką rolę pełni woda w naszym organizmie?
  • stanowi rozpuszczalnik składników rozprowadzanych po naszym organizmie,
  • jest niezbędna do prawidłowych procesów trawienia, 
  • pełni rolę ochroną, 
  • umożliwia transport składników odżywczych, 
  • chroni organizm przed przegrzaniem
Woda ,,ucieka'' z naszego organizmu razem z potem, moczem, a także wydychanym powietrzem dlatego ważnym jest, aby uzupełniać jej braki cały dzień.

Lekarze alarmują - woda źródlana zawiera jedynie śladowe ilości składników mineralnych, które pozostają w naszym organizmie. Lepiej jest pić wodę mineralną, bo pozostawia ona w organizmie odpowiednią ilość składników mineralnych potrzebnych nam do prawidłowego funkcjonowania organizmu.



W piątek na jodze dowiedziałam się, że zimna woda wychładza organizm i nerki, dlatego lepiej jest pić wodę  ciepłą (m.in. w temperaturze pokojowej, ale najlepiej lekko podgrzanej). Taka woda rozluźnia nasze mięśnie (polecane jest szczególnie podczas dużego wysiłku, aby nasz organizm nie doznał szoku).

Wiadomo, trochę inaczej wygląda to w lato, kiedy jest upał. Wtedy zdecydowanie sięgajmy po chłodniejsze napoje. Dzięki temu ochłodzimy nasz organizm.

Bardzo zdrowe i smaczne są również soki, ale tylko te, które zrobimy sami. Dobry sok można kupić także w sklepie, ale warto sprawdzić skład. Niestety większość soków dostępnych na naszym rynku zawiera ogromne ilości cukru, a także innych składników, które są nam zupełnie niepotrzebne.

Kupując soki, kupujmy z takich owoców, które są dostępne w naszym kraju. Najczęściej wybieranym przeze mnie jest sok jabłkowy, bo w Polsce są hodowane jabłka. Dzięki temu producenci nie kombinują z ulepszaczami, tak jak z egzotycznymi smakami m.in. kokosowym, ananasowym, liczi, kaktusowym, czy innymi. Pomijam fakt, że te soki prawdopodobnie nawet nie stały obok owoców, które mają na etykiecie.

Bardzo smaczne są również soki pomidorowe. Polecane są szczególnie osobom, które mają częste skurcze łydek. Jednak tak jak w przypadku soków owocowych - często zawierają cukier i/lub sól. Lepiej samemu kupić kilka pomidorów, obrać ze skórki, zblendować i przepuścić przez sitko. Można do takiego soku dodać kilka listków bazylii, jeśli ktoś lubi.

A jak sprawdzić, że pijemy zbyt małą ilość wody? Otóż kiedyś na jednym z blogów wyczytałam, że nawodnienie naszego organizmu objawia się po kolorze moczu. Im bledszy mocz, tym lepiej, bo w organizmie jest wystarczająca ilość wody. Ciekawa jestem czy ten sposób jest miarodajny, ale na pewno nie zaszkodzi jak po zrobieniu siusiu popatrzymy na ich kolor;)

9 komentarzy:

  1. z tym kolorem moczu to prawda ;)
    można jeszcze 'drapnąć' skórę, dobrze nawilżona i nawodniona nie będzie miała białych śladów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm u mnie na rękach nie ma, ale na nogach już tak:/ ciekawe co to znaczy:P

      Usuń
  2. Dziękuję za ten bardzo przydatny post :)

    OdpowiedzUsuń
  3. z tym moczem to zdecydowanie prawda ;) nigdy nie czytałam o tym z 'fachowego' punktu widzenia ale sama to u siebie zaobserwowałam - im mniej piję, tym bardziej jest on żółty, a im więcej, tym większe mam wrażenie, że sikam wodą. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A no patrz, w sumie mój mocz jest zawsze jasny:P także chyba dobrze, hehe

      Usuń
  4. Moja koleżanka zauważyła, że jak smaruje się balsamami nawilżającymi to mniej puchnie od tzw zatrzymania wody, czyli jej się woda nie zatrzymuje w takim układzie. Ja lubię wodę wysokozmineralizowaną i średnio. I tak rozróżniam wodę po smaku ;D

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za Twój komentarz! Zachęcamy do przejrzenia starszych postów. W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu: kontakt@dpblog.pl

Instagram @dpblogpl